Logopedie Logo Lotte

Therapie

Scroll naar beneden en kom meer te weten over de verschillende therapieën.

Leerproblemen en -stoornissen

Een kind met een leerprobleem leert minder vlot doordat het moeite heeft met de verwerking van informatie. Een kind met een leerprobleem kan bijvoorbeeld dus meer tijd nodig hebben om bepaalde leerstof te verwerken. Met de nodige ondersteuning kan een leerprobleem aangepakt worden zodat je kind vlot mee kan in de klas.

Als je kind opvallend veel moeite heeft met het lezen en begrijpen van woorden en/of cijfers, kan er sprake zijn van een leerstoornis. Er bestaan verschillende soorten leerstoornissen. De bekendste zijn dyslexie (moeilijkheden met lezen), dysorthografie (moeilijkheden met spelling) en dyscalculie (moeilijkheden met rekenen). Leerstoornissen verdwijnen helaas niet. Vaak bestaan er wel hulpmiddelen die het lezen, rekenen of schrijven gemakkelijker maken. Bij ernstige dyslexie kan bijvoorbeeld een laptop met voorleessoftware gebruikt worden. Voor sommige gevallen van dyscalculie kunnen een tafelkaart of ontdekkaders dan weer een hulpmiddel bieden.

articulatie

Een kind met articulatieproblemen heeft moeite om bepaalde klanken juist uit te spreken of juist te gebruiken. Veel jonge kinderen hebben nog niet alle klanken geleerd of gehoord waardoor zij die nog niet kennen. In zo’n geval is het logisch dat je kind moeite heeft met deze klanken. Merk je dat jouw kind nog steeds moeite heeft met bepaalde klanken terwijl zijn of haar leeftijdsgenoten deze vaak zonder problemen uitspreken? Dan heeft jouw kind mogelijks een articulatieprobleem. Bij twijfel ga je best eens langs bij een logopediste om na te gaan of er effectief sprake is van een articulatieprobleem.

IMG_5481 (2)

Taalmoeilijkheden

Taal wordt gebruikt om te communiceren. Als taalvaardigheden onvoldoende ontwikkeld zijn, is iemand beperkt in zijn of haar communicatie. Taalproblemen kunnen zowel bij kinderen als volwassenen voorkomen. Bij kinderen zien we eerder een vertraagde of afwijkende taalontwikkeling. Bij volwassenen kunnen taalproblemen ontstaan ten gevolge van dementie, een hersenbloeding of CVA.

 

Er is sprake van een taalstoornis wanneer een kind op taalgebied afwijkt of achterblijft ten opzichte van leeftijdsgenoten. Taalproblemen kunnen zich voordien binnen verschillende aspecten van de taal:

1. Taalbegrip (het begrijpen van een gesproken taal)
2. Taalproductie (de actieve beheersing van de gesproken taal)

    Als logopediste bepaal ik het taalniveau van jouw kind binnen alle deelgebieden van de taal. Zo wordt duidelijk met welke aspecten het kind precies moeite heeft en kan er efficiënte ondersteuning worden aangeboden.

Studiebegeleiding

Heeft jouw kind moeite met studeren? Kan jouw kind moeilijk een planning maken en zich hieraan houden? Heeft jouw kind weinig motivatie om te studeren?

In therapie gaan we samen op zoek naar de meest efficiënte studiemethode voor jouw kind. Daarnaast proberen we de motivatie te verhogen door spelenderwijs aan de slag te gaan. Als logopediste begeleid ik jouw kind bij het studeren. Die begeleiding kan gaan van huiswerkbegeleiding tot het aanleren en versterken van bepaalde vaardigheden.

In het algemeen kan men bij het studeren een viertal fasen onderscheiden: verkennen of oriënteren, verwerken, memoriseren en ten slotte controleren. Bij elke fase worden aandachtspunten en valkuilen besproken. Er worden ook steeds enkele studietechnieken aangereikt, waarmee we dan samen aan
de slag gaan.

Oro-myofunctionele therapie

Oro-myofunctionele therapie (OMFT) focust op het herstellen van een verstoord evenwicht tussen de spieren in en rond de mond.

Afwijkende mondgewoonten zoals duimen, nagelbijten, mondademen kunnen het evenwicht tussen de spieren onderling verstoren. Dat kan een afwijkende tongligging (tong tegen de tanden wat kan leiden tot een open beet) en/of een afwijkende tongbeweging tijdens het slikken veroorzaken.

Daarnaast heeft het in veel gevallen een negatief effect op de uitspraak (een slappe of onduidelijke uitspraak, moeite met de uitspraak van de [r],
slissen en lispelen).

Als logopediste begeleid ik u of uw kind enerzijds in het afleren van slechte gewoonten. Anderzijds hechten we aandacht aan het aanleren van goede gewoonten, zoals een juiste neusademhaling, tongplaatsing, slikbeweging en het verbeteren van de uitspraak.

stotteren – desensitsatie

Om te spreken heb je spieren, zenuwen en hersenen nodig. Je hebt dan ook meer dan 100 spieren nodig om te spreken. Soms gaat er dan ook wel eens iets mis in de samenwerking tussen de hersenen, spieren en zenuwen. Dan wordt er bijvoorbeeld te traag gereageerd op signalen vanuit de hersenen. Dan zitten de woorden en klanken wel in je hoofd, maar lukt het niet altijd om deze soepel uit te spreken. Stotteren ontstaat dus doordat er iets mis gaat met de aansturing van de zenuwen (vanuit de hersenen) en de spieren die te maken hebben met spraak- en taalprocessen. 

Stotteren kan erfelijk zijn. In veel gevallen komt stotteren in de familie voor. Naast de erfelijkheidsfactor zijn er ook nog een aantal andere componenten die invloed kunnen hebben op het stotteren, zoals temperament, persoonlijkheid, omgevingsfactoren, stressfactoren, …

Er zijn verschillende soorten stotters, namelijk:                                            

 – herhalingen (een klank, een deel van een woord of een volledig woord herhalen)           
 – verlengingen (het aanhouden van een bepaalde klanken)               
 – blokkades (stotters waarbij je als het ware blijft vasthangen)          
 – vermijding (‘stille’ stotters, niet praten of andere woorden kiezen) 

Tijdens therapie gaan we voornamelijk focussen op het leren omgaan met het stotteren. Tijdens het stotteren kunnen er veel emoties optreden zoals angst, boosheid of verdriet. Tijdens de therapie zetten we in op het leren accepteren van het stotteren en leren we omgaan met de verschillende emoties.

Daarnaast zetten we ook in op enkele vaardigheden zoals het behouden van oogcontact, een goede lichaamshouding, self-disclosing, … Die vaardigheden hebben een positieve impact op het stotteren en het zelfvertrouwen.  

 

camp dream. Speak. Live.

Camp Dream. Speak. Live. is een kamp dat voor het eerst georganiseerd werd in Texas (Austin) door ‘The Micheal and Tami Lang Stuttering Institute’. Ik heb zelf dit kamp mogen meevolgen in Austin. en Nederland. Tijdens het kamp wordt er voornamelijk geoefend op effectieve communicatie. Daarnaast leren de kinderen ook om openlijk te stotteren. In het begin kan openlijk stotteren een bepaalde angst met zich meebrengen. Naarmate de kinderen meer succeservaringen behalen, stijgt ook het zelfvertrouwen. Tijdens het kamp wordt er ook ingezet op het uitbreiden van de kennis over stotteren. Op die manier kunnen kinderen die stotteren ook andere mensen informeren over wat stotteren juist is en hoe het zich voordoet. Daarnaast leren de kinderen ook heel wat andere nuttige vaardigheden, zoals het belang van oogcontact en een goede lichaamshouding. Die vaardigheden bevorderen de communicatie. 

Wereldwijd zijn er meer dan 60 miljoen mensen die stotteren. Toch weten mensen vaak niet wat stotteren inhoud. Het doel van dit kamp is dan ook enerzijds om de kennis omtrent stotteren bij mensen te verruimen.  Anderzijds willen we lotgenoten in contact met elkaar brengen. Mensen die stotteren verdienen het om gehoord te worden. Laat het stotteren je dan ook nooit stoppen om te dromen, te spreken en te leven (Dream. Speak. Live.)!

Ondertussen vond het kamp ook al plaats in Nederland, Ierland en België. Heb je nog vragen over de werking van Camp Dream. Speak. Live.? Bekijk dan zeker de video’s hieronder voor meer uitleg!